Elcykel

ELASSISTERAT

Du gillar tanken på att du ska ta cykeln till jobbet. Att du då får motion, frisk luft och att det samtidigt är avstressande. Men så var det det där med ursäkter. Vi har hört mängder av ursäkter till att inte cykla till jobbet; en del bra, en del mindre så bra. 
​​​​​​​
Det vi vet är att en elcykel tar bort de flesta av dessa ursäkter, och tänk på att det faktiskt är riktigt kul att cykla på en elcykel - kom gärna in till någon av våra butiker och prova! Du får en härlig känsla av ständig medvind och lätt nerförsbacke. Och på en elcykel får du naturligtvis motion, för du behöver trampa, men du väljer själv hur mycket assistans av elmotorn du vill ha för stunden. Som ekonomiskt pendlingsalternativ vinner elcykeln med marginal i en jämförelse mot bil, moped och kommunala färdmedel. Och sist men inte minst; den är miljövänlig. 
Men hur funkar det...?

MOTORN

En elcykel får assistans av en elmotor i upp till 25 km/h, vill man cykla snabbare än så är det egen muskelkraft som gäller. Hur mycket hjälp av motorn man vill ha kan man enkelt välja via en display på styret. Själva elmotorn är så gott som tyst och finns i utföranden med drift i antingen framhjulet eller i vevpartiet.
​​​​​​​
Det finns mängder med system som driver framhjulet och elcyklar med framhjulsdrift är också klart billigare. Problemet för oss har varit att hitta ett kvalitativt framhjulsdrivet system som lever upp till vår Livstids Servicegaranti. Valet föll på svenska Crescent och Monark och deras Egoing-system.  I vårt tycke marknadens bästa framhjulsdrivna system. Egoing har likt våra två övriga system; Bosch och Shimano Steps, mittmonterade elmotorer som då ger drift på vevpartiet. Fördelen är en bättre centrerad vikt och en drift som ger mjukare och mer cykellik känsla. Tre riktiga kvalitetssystem som liknar varandra på flera punkter och som också upplevs ganska lika att cykla med. Alla har kraftfulla och driftsäkra batterier.
Bosch var först och är också fortfarande störst på marknaden. Allt från Shimano uppskattas i våra verkstäder, sett till kvalitet och ur servicesynpunkt, så även det pålitliga elsystemet Shimano Steps. 

ELCYKELPREMIEN - DIN BÄSTA CYKELAFFÄR

I regeringens budget för 2018 ingår det glädjande nog klimatvänliga satsningar på bl.a. elcyklar. Du som konsument får tillbaka 25% av elcykelns belopp, upp till maxgräns på 10.000 kr. Bidraget syftar till att ge fler cyklister och fler som väljer bort bilen. 
LÄS MER HÄR >>

Nästan alla har smarta displayer med ett enkelt menysystem där du, förutom att välja assistansnivå också kan slå av/på belysningen och se färddata som: hastighet, distans, tid, samt kvarvarande batteritid. Vissa system kompletterar med separata tryckknappar (+/-) vid handtaget, där du enkelt väljer motorstyrka.
Det snackas mycket ”batteri” när det gäller elcyklar, eller batteritid… eller egentligen då själva elcykelns räckvidd. Men det är mycket svårt att säga en bestämd sträcka som ett batteri klarar av, det är så många olika faktorer som spelar in – vald assistansnivå, hur backigt det är, din kadens, lufttryck i däcken, ekipagets vikt, temperatur och vind – är bara några av de faktorer som påverkar elcykelns räckvidd. Däremot är det så att ett batteri med högre watt (Wh. Ibland även nämnt i amperetimmar Ah), gör att du kan köra fler kilometer på ett fulladdat batteri.

Dagens lite finare elcyklar är byggda från grunden för att vara just elcyklar. Alltså inte en helt vanlig cykel, där man monterar på en motor och hänger dit ett batteri, och kallar elcykel. Eftersom ett ekipage med elcykel + cyklist väger betydligt mer och går i högre hastighet än vanliga cyklar, kräver det att en elcykel har specifika förändringar som klarar av de ökade påfrestningarna. Ram och framgaffel är klart starkare jämfört mot en vanlig hoj. Naturligtvis måste även hjulen; ekrar, fälgar och inte minst däck, vara i ett mer hållbart utförande. Och apropå fart och vikt – med hydrauliska skivbromsar är det inga problem att få stopp på ekipaget. Men i grund och botten fungerar en elcykel som en vanlig cykel och även här finns det olika varianter att välja bland. T.ex. med utanpåliggande växlar eller med inkapslade, det finns elcyklar med fotbroms, de med dämpad framgaffel, samt mountainbikes med elmotor.
​​​​​​​

​​​​​​​Vårt absolut främsta tips till dig som är nyfiken: Kom in till oss och prova!

SNABB FAKTA OM ELCYKEL

  • Du måste trampa för att få hjälp av elmotorn. Du bestämmer själv hur mycket hjälp du vill ha för stunden.
  • Du bestämmer i vilken hastighet du vill cykla. Elmotorn hjälper till i farter upp till max 25 km/tim, därefter slår den av. Men om du klarar av det, kan du cykla snabbare för egen maskin.
  • Du kan använda elcykeln som en helt vanlig cykel utan elassistans. Om du t.ex. vill trampa helt själv, eller om batteriet är urladdat.
  • Elcyklar räknas som vanliga cyklar. Är du under 15 år är det lag på hjälm.
  • Elcyklar räknas som vanliga cyklar och ingår i din hemförsäkring. Kolla gärna med ditt försäkringsbolag vilka vilkor som gäller.
  • Du och elcykeln blir ett tyngre ekipage och kommer i högre fart. Cykla enligt gällande trafikregler, visa hänsyn och använd sunt förnuft och hjälm.
  • Batterierna klarar ca. 1000 laddningscykler. Ett batteri som inte används på lång tid bör förvaras inomhus och då vara laddat 50-70%.
  • Elcykelns räckvidd beror på: batteriets styrka, hur mycket assistans du väljer, hur kallt det är ute och hur kuperat det är där du cyklar.
  • Det kostar ungefär en krona att ladda ett elcykelbatteri. Om man då räknar lågt, och säger att det ger dig 4 mils eldrift, blir kostnaden 25 öre/mil.
  • Våra elcyklar är certifierade och godkända enligt Europastandard EN15194:2011. Och batterierna uppfyller säkerhetskraven BATSO 01.