För er som besöker vår butik nu under Covid-19:

- Vi har handsprit innanför dörren, sprita händerna när ni kommer in.

- Vill ni titta i butiken? Välkomna! Visa hänsyn och håll avstånd.

- Önskar ni hjälp? Tag en kölapp och köa utanför butiken så kommer vi och hämtar er.

Mountainbike

MOUNTAINBIKE ÄR EN FANTASTISK TRÄNINGSFORM SOM UNDER DE SENASTE ÅREN HAR ETT KLART ÖKANDE INTRESSE. INTE SÅ KONSTIGT DÅ I PRINCIP ALLA KAN TRÄNA MOUNTAINBIKE, ALLT FRÅN OS-SATSANDE PROFFSCYKLISTER TILL RENA NYBÖRJARE.

Till skillnad från att hänga i gymmet eller att ge sig på samma gamla löprunda, kan du med en MTB se nya omgivningar samtidigt som du får en naturupplevelse. Men oavsett om du söker watt, adrenalin eller vill se ekorrar, är det inga problem att få sporten mountainbike att passa för just dig.

Den som är lite insatt i MTB vet att det finns en hel del runt i kring både cyklarna och själva utövandet att sätta sig in i. Så vi har full förståelse ifall det kan upplevas som en smärre begreppsdjungel för en nybörjare som går i köptankar. Vi ska i den här guiden försöka ge dig en snabb överblick i vad som är vad, och vad som skiljer det åt, vilket i sin tur förhoppningsvis hjälper dig att sortera ut vilka modeller som bör passa dig. Som vanligt finns sedan vår kunniga personal där för dig i butik, för att räta ut dina sista frågetecken.

CROSSCOUNTRY HARDTAIL

Begreppet crosscountry som ofta förkortas ”XC” går att liknas med skidornas crosscountry, d.v.s. längdskidor. Man kör i skogen på stigar som naturligtvis går upp och ner, och det kan vara på allt från breda släta grusvägar till smala stigar med rötter och stenar. XC är med bred marginal den största grenen inom MTB och är sedan länge också en OS-gren.
Benämningen ”Hardtail” står för att ramen är stel bak och att cykelns bakhjul då sitter fast i ramens bakgaffel, utan att ha dämpning. Däremot fram har cyklarna dämpade framgafflar som gör att framhjulet följer underlaget, vilket ger kontroll och komfort. Eftersom den inte har dämpning bak är en hardtail i grunden lättare än en fulldämpad hoj av motsvarande kvalitet. Av samma anledning blir den också billigare. En populär hardtail är Trek ProCaliber.
Fjädringsväg: Bak: 0 mm. Fram: ca. 100 mm.

CROSSCOUNTRY FULLDÄMPAT

Om ett hjul är dämpat kan det röra sig upp och ner, vilket gör att det sväljer ojämnheter och följer underlaget bättre. Ett hjul som inte dämpas, stannar/studsar upp när det träffar en sten, följden blir att det går långsammare och att du får sämre kontroll. Fördelarna med att då ha dämpning på båda hjulen blir i skogen snabbt uppenbart. Istället för att köra runt stenar och rötter kan man nu köra rakt över dem, utan att behöva vara en teknisk virtuos. Det är mycket roligare och det går klart snabbare, framför allt på ojämna stigar och i utförslöpor. Du som cyklist blir också mindre sliten, framför allt din rygg, då mycket av stöket nu istället tas upp av dämparna. I uppförskörning går det kanske inte snabbare än en hardtail, men med de nya raffinerade dämpsystemen uppför sig hojarna som om de var stela. En fulldämpad XC-hoj är idealisk för långlopp. I denna kategorin har Trek sin Top Fuel som är en grym cykel för både tävling och träning. Fjädringsväg: Bak och fram: Ca. 100-120 mm.

TRAIL

När du inser att själva tjusningen med MTB faktiskt är de där tekniska och utmanande partierna. Här har vi cyklar med mer fjädringsväg och större variation när det gäller hjulstorlek och däcksbredd. Variationen finns där för om du vill att din nya ”Trail Bike” ska vara lite åt XC-hållet, eller om den ska klara av tuffare och mer tekniska utmaningar. Det är många som älskar att cykla i terräng och det händer ganska mycket med den här typen av MTB’s just nu. Cyklarna är nu ganska mångsidiga – om du inte jagar pallplatser, går det faktiskt att köra XC med dem – och det är den typ av MTB-cyklar som vi ökat modellprogrammet mest med. En toppsäljare här är Trek Fuel EX. 
Mer om den ser du här.
Fjädringsväg: Bak och fram: 120-150 mm.

ENDURO

Gillar du när det går riktigt fort utför, eller att titt som tätt att få luft under hjulen i något hopp? Då behöver du en cykel som är byggd för att hålla och som har tillräckligt med fjädringsväg för att du ska hålla koll på ekipaget. Dagens Enduro-cyklar har så pass bra dämpare och inställningsmöjligheter att dem i stor sett gör det som gårdagens DH-cyklar klarade av (förutom ifall du tävlar i DH). Och det är just det; för även om du söker adrenalincykling i bergen eller i skogen, så går det att cykla uppför med en modern Enduro-hoj. Vilket ger Enduro ett bredare register och cyklarna kräver inte heller att det finns en lift i närheten. Treks Enduromodeller är heter Remedy och Slash.
Fjädringsväg: Bak och fram: +150 mm.

Downhill

Är du inte ett fan av att cykla uppför är downhill något för dig. Dessa cyklarna är gjorda för att åka utför, endast. Cyklarna är byggda för att kunna åka i höga hastigheter, hoppa stora hopp och klara sig ned för de brantaste partierna på berget. Åker man downhill åker man ofta i en Bikepark som är anpassad för detta. Då åker man lift upp och cyklar ner. Vanligtvis brukar det finnas uppbygda hopp, kurvor och gap i lederna i en bikepark och svårhetsgraden kan variera mycket. Bra bikeparks i Norden är Åre Bikepark, Järvsö Bikepark, Hafjell Bikepark och Vallåsen Bikepark. En riktigt vass cykel i denna kategorin är Trek Session ​​​​​​​
Fjädringsväg: Bak och fram: 200mm

DETALJERNA ÄR VIKTIGA - SNABBA FAKTA

HJULSTORLEK
De senaste åren har det skett ganska stora förändringar när det gäller hjulstorlekar på mountainbikes. Vi vill nu litegrand tona ner debatten. Vi säljer mountainbikes - en del har 27,5”-hjul, men de flesta har 29”. Faktum är att skillnaden inte är så stor som man kan tro mellan 27,5 och 29”-hjul. Det är i så fall betydligt större skillnad mellan en lätt och en tung MTB, eller mellan en hardtail och en fulldämpad MTB, eller för den delen mellan ett 2” brett däck mot ett 3,5”. Så lägg fokus på rätt saker när du ska köpa din nya parhäst. Tänk igenom om hur och var kommer du cykla och vad dina mål/syfte är, och är du det minsta osäker så finns våra duktiga säljare i butiken för att räta ut dina frågetecken.
KOLFIBER
Det finns några sanningar inom cykel; ett stort hjul rullar snabbare än ett litet. En fulldämpad hoj är i terräng snabbare än en hardtail. Men den största skillnaden finns i vikt – en lätt cykel är klart snabbare än en tung cykel. En kolfibercykel är vridstyv och svarar direkt när du trycker till, och eftersom den dessutom väger mindre blir den snabbare och det blir naturligtvis enklare att hantera den när det blir knixigt i terräng. Hållbarheten är inte heller något bekymmer, kolfiber är starkare än aluminium.
FETA DÄCK
Du kanske har sett en sån där Fatbike med kolossalt breda däck. Den ser ju kul, lite konstig och ganska tung ut – lite som en MTB-traktor. Men däcken är fyllda med luft och en Fatbike är inte så tung som den ser ut. Den kanske inte är någon dröm i uppförsbackar, men annars väldigt rolig. Det som kommit nu är 27-plus, eller 6Fattie. D.v.s. tre tum breda däck som blir betydligt mer gångbart om du vill cykla fort eller uppför. Du får massor av grepp mot underlaget och mycket luft i däcken, vilket ger dig mer kontroll än någonsin samtidigt som det rullar på riktigt bra på slätt underlag och du får en cykel som faktiskt går att cykla riktigt snabbt med. 27-plus hittar du mest bland Trail och Endurohojar.

TUBELESS
Nu är det inte längre bara eliten och frälsa entusiaster som kör tubeless längre, vi säljer mer och mer tubeless-kit. Vilket innebär att du, precis som med bildäck, kör utan slang. Då kan du sänka däcktrycket och får mer grepp och kontroll, utan att du har en innerslang som det blir genomslagspunktering på. Blir lite mer att fixa med hemmavid, men färre punkteringar i skogen samtidigt som det blir lägre vikt och den ökande kontrollen och följsamheten gör att du blir snabbare. Jag fattar - visa mig >>

DROPPERPOST
D.v.s. en höj- och sänkbar sadelstolpe. Många MTB-cyklister sänker gärna sadeln något för att vara mer rörlig när det blir teknisk cykling. Vilket innebär att de sitter lite för lågt när de vill kunna ta i på lättcyklade partier, vilket leder till minskad effekt och ökad skaderisk. Då är en höj- och sänkbar sadelstolpe en riktigt bra lösning. Du styr den enkelt med hjälp av ett reglage på styret. 
KOMPONENTER
Växlar, bromsar och reglage, samt drivlinan; vevparti, kedja, kassett och lager – ska svara för hög precision och hållbarhet. Oftast när det är något som krånglar eller går sönder på din hoj, är det någon av dessa delar som är boven. Utrustningen på mountainbikes kommer idag främst från två tillverkare; japanska Shimano och amerikanska SRAM. De delar in komponenterna i ett antal olika grupper. Från ganska enkla grejer som då kanske främst riktar sig till barn, till mycket avancerade komponenter adresserade till världseliten. ”Och vad ska jag ha då?” kanske du undrar. Förmodligen ingen av dem är vårt svar. Det finns många komponentgrupper mellan barn och elit.
INSTÄLLNING DÄMPARE
Om växlarna är felaktigt inställda eller om däcken har för lågt tryck, känner även en nybörjarcyklist det. Däremot hur ens dämpare är inställda verka många strunta i och bara köra på. Korrekt inställda dämpare ser till att dina däck är slickade mot underlaget och du får bättre kontroll och blir garanterat snabbare. Om du inte redan har det – köp en dämparpump!