För er som besöker vår butik nu under Covid-19:

- Vi har handsprit innanför dörren, sprita händerna när ni kommer in.

- Vill ni titta i butiken? Välkomna! Visa hänsyn och håll avstånd.

- Önskar ni hjälp? Tag en kölapp och köa utanför butiken så kommer vi och hämtar er.

Racer

VAD SKA MAN TÄNKA PÅ?

”Att köpa en svindyr cykel innebär inte per automatik att du blir en bättre cyklist.” Satt i händerna på rätt cyklist är det tveklöst en rackarns snabb hoj, men frågan är om den exklusiva cykeln är designad för din kropp och dina behov. Så till att börja med tänkt till hur du kommer att använda ditt nya träningsredskap och vad din målsättning är. Istället för att prata om kolfiber, aerodynamik, växelkomponenter och watt, vill vi till att börja med veta om du är en van cyklist eller inte. Och är du helt nybörjare vill vi veta om du har några skadebekymmer, det är t.ex. många som börjar med cykling när kroppen inte längre håller för löpning. Vi vill också veta ungefär hur rörlig du är, nu behöver man ju inte vara någon akrobat för att hantera ett bockstyre, men eftersom man ska kunna tillbringa ganska många timmar i sadeln bör man inte överbelasta stela ryggar och leder.

SITTSTÄLLNING OCH KOMFORT

Sittställningen är A och O ifall du kommer att trivas på din nya cykel eller inte. Är du stel som en pansarvagn och går och köper en hoj som är designad för att stå på startlinjen till Tour de France, är det risk att ekipaget upplevs ungefär lika harmoniskt som att köra en F1-bil i rusningstrafik i Göteborg.
Okej, lite överdrivet kanske, men faktum är att vi livnär oss på att sälja cyklar och för att fortsätta med det får vi inte fuska. En landsvägscykel ska helst kännas lika trevlig efter fyra timmars cykling som den gör de första tjugo minuterna. Så med målsättningen att alla kunder ska gå från Stampens Cykel med rätt cykel, krävs det att vi tillsammans med dig som kund, ser på hur du sitter på cykeln och ställer adekvata följdfrågor. På så vis hittar vi rätt typ av cykel – efter det kan vi börja prata om utseende, kolfiber, växlar, pris, vikt etc.

Att köra motionslopp eller långa träningspass innebär ganska många timmar i sadeln och det är viktigt att du trivs med din cykel och din utrustning. Gällande utrustning bör du lägga extra fokus på dina kontaktytor med hojen; rumpan, händerna och fötterna. Tänk på din klädsel, precis som i annan sport gör anpassad klädsel livet lättare och upplevelsen bättre.

KOMFORT

KOMFORTRACER - Trek Domane

Tidigare såg alla racercyklar i stort sett lika ut i geometrin, de var designade efter hur proffsen ville ha det. Men för några år sedan upptäckte (?!) man att alla cyklister inte är elitcyklister och hux-flux slog komfortracers igenom med dunder och brak. En komfortracer är lite kortare och har högre styrhuvud, vilket gör att cyklisten får upp ryggvinkeln och slipper ligga som ett streck över cykeln. Man har också anpassat utväxlingen för att lättare kunna utnyttja hela växlingsregistret - perfekt för de flesta motionärscyklister. Oftast har de även inbyggda flex-zoner i ramen som eliminerar små vibrationer och ytterligare ökar komforten för cyklisten. De är naturligtvis designade för att vara krafteffektiva och snabba, även om den mer upprätta sittställningen fångar något mer vind.


​​​​​​​

TRADITIONELL RACER - Trek Emonda

Det finns naturligtvis en uppsjö av olika landsvägscyklar med traditionell geometri. Cyklar med lite sportigare geometri och som finns i stor variation både gällande egenskaper och pris, allt från nybörjare till proffs. Här kan man hitta specifika egenskaper som: låg vikt, explosivitet, aerodynamik och komfort. Det finns också finare modeller, som har lite av alla egenskaper inbakade, och då blir mycket allrounda racercyklar.

AERODYNAMISK RACER - Trek Madone

Att ligga bak på rulle är ca. 40% lättare än att ligga först och dra. Det är mycket, riktigt mycket. Och det är just luftmotståndet som är det största hindret när du vill cykla snabbare. Det finns flera saker som kan göra stor skillnad när du vill sänka luftmotståndet t.ex. kläder, hjul och hjälm. Men allra störst påverkan gör cykeln och sittställningen – som du får med en aeroracer. Det kräver sin cyklist för att utnyttja cykelns potential och att klara av att jobba i rätt position. 

TJEJRACER - Trek WSD

Vi har ett antal tjejspecifika racercyklar i sortimentet. Är ju egentligen helt vanliga racerhojar men med några avgörande anpassningar till den kvinnliga anatomin. Dels geometrin men också styre, sadel och vevarmar brukar vara anpassade. Observera att många tjejer sitter bra på vanliga landsvägscyklar och då funkar naturligtvis en sådan utmärkt. Vi har tjejspecifika racercyklar med komfort och traditionell inriktning. För aero och triathlon hänvisar vi tjejer till vårt ordinarie sortimet, där ev. anpassningar kan göras i butik.

TEMPO / TRIATHLONCYKLAR - Trek Speedconcept

Återigen; att ligga på rulle i en landsvägsklunga är ungefär 40% lättare än att dra själv. Cyklar du ett Ironman ska du dra arton mil... själv! Så här snackar vi stora fördelar om du och ditt ekipage kan trimma aerodynamiken. Men riktigt så lätt är det inte heller; du måste hitta en position som är krafteffektiv och som samtidigt ska vara skonsam mot din kropp – du ska ju kunna löpa direkt efter. Här finns krav på justerbarhet och variation, för att kunna anpassa cykeln efter olika personer och längder på lopp.

SNABBA FAKTA

RAMEN

Är cykelns själ. Den ska förmedla den känslan och de egenskaper tillverkaren vill uppnå. Rapp och snabb, låg vikt, aerodynamisk eller komfortabel, för att nämna några egenskaper. Aluminium är lätt och styvt (= bra fart), men med kolfiber kan man ”baka in” ännu fler egenskaper. Är oftast bara en kostnadsfråga. Det är alltid bättre att gå på en dyrare aluminiumram än en billig kolfiberram.

HJULEN

Är en roterande vikt och påverkar då i allra högsta grad cykelns känsla och prestanda. Och om det är någonstans som man tjänar på att få ner vikten, är det just på hjulen. Det är också den del av cykeln som har kontakt mot marken, som ska bära ekipagets vikt, och som står för inbromsning och acceleration. Så hjulen ska med andra ord vara så lätta som möjligt, samtidigt som dom måste vara tillräckligt starka. Vad man har för däck på spelar naturligtvis också stor roll. Låg vikt märks framför allt vid igångdrag och i uppförskörningar, på plan mark är bra aerodynamik minst lika viktigt. 

KOMPONENTER

Växlar, bromsar och reglage, samt drivlinan; vevparti, kedja, kassett och lager – ska svara för hög precision och hållbarhet. Oftast när det är något som krånglar eller går sönder på din hoj, så är det någon av dessa delar som är boven. Komponenterna delas in i grupper där Sora är den enklaste och Dura-Ace den finaste (från Shimano).

WATT

Man kan mäta sig i tid, i fart (km/h) och i puls, men på senare år har begreppet “watt” blivit starkt etablerat. Alltså den faktiska kraften man trycker ner i pedalen. Då pulsen kan svänga en del på grund av yttre omständigheter, är watt (den faktiska kraften) konstant och man får ett grymt bra verktyg för att styra träningen och mäta sina bedrifter i detalj.



KOLFIBER VS. ALUMINIUM

Metallen aluminium är lätt, stark och vridstyv. M.a.o. ett utmärkt material att bygga cyklar av. Dess största minus är att det leder vibrationer och kan därför upplevas som stötigt. Det går förvisso till viss del att kompensera för att komma till rätta med, bl.a. med hjälp av bredare däck, en bättre sadel/cykelbyxor eller en vibrationsdämpande framgaffel i kolfiber. 

Och med just kolfiber, som är lite av nutidens material, kan man utan problem bygga en cykel som är lättare och snabbare, och som samtidigt både är starkare och mer vibrationsdämpande. En duktig ingenjör kan med kolfiber trolla fram de egenskaper som han/hon vill ha med just den modellen som för tillfället ligger på ritbordet - aerodynamik, komfort, styvhet, låg vikt. Det blir i slutändan mest en fråga om materialval och tillverkningsprocess, och ju mer man vill få till med ramen visar sig i slutändan på prislappen.
Att tänka på vad det gäller både aluminium och kolfiber, är att det finns mängder av kvalitéer och tillverkningssätt som skiljer det finaste från det enklaste. I dagsläget är det tryggt att välja en av de erkända cykeltillverkarna, de har kunskap och resurser att själva utveckla och testa sina produkter. Vi jobbar med Trek som lämnar livstids ramgaranti på alla deras racermodeller.

VARFÖR STAMPENS CYKEL?

TRYGGHET OCH MÅNGFALD

Det är en djungel av olika cykelmärken och modeller. Det finns också en hel del handlare att välja på. Vi på Stampen vill erbjuda våra kunder ett stort utbud – många modeller istället för mycket av en modell. Service – vi tycker att det är roligare att ha hundra nöjda cykelkunder, än att sälja tusen hojar och hälften av kunderna är missnöjda. Kunskap – vi har hållit på i många år och vår personal utbildas kontinuerligt. Kvalitet – i och med att vi har Livstids Servicegaranti jobbar vi endast med kvalitetsprodukter. Annars skulle cyklarna tillbringa alldeles för mycket tid i vår verkstad, vilket varken gör dig eller våra mekaniker nöjda. Guidning – vi hjälper dig att hitta rätt, det får ta den tid det tar. Våra säljare jobbar inte på provision. 

Maxa din cykling med Precision Fit

Att sitta rätt är en förutsättning för att kunna njuta av cyklingen och inte dra på sig onödiga förslitningsskador. Vi har utbildad personal inom området samt att vi använder oss av den allra senaste tekniken och verktygen för absolut bästa resultat.
Läs mer här!

MOTIONSLOPP

När man kommer igång med sin träning blir det alltid mer motiverande om man sätter upp ett mål, och många tycker att köra ett motionslopp är ett perfekt mål att träna inför. Det där med att få bättre kondition, hälsa och gå ner i vikt, får man ju på köpet. Och att motionsloppen i Sverige nu ökar kraftigt är jättekul och viktigt för folkhälsan. Ett motionslopp är heller inte mer avancerat än vad du själv gör det till. En del vill bara ta sig runt utan att sikta på någon speciell tid, medan andra vill tävla mot en kompis eller sig själv. 
Kungen av motionslopp är naturligtvis Vätternrundan. Över 20000 anmälda cyklister, från elit till nybörjare, som kämpar sig igenom de 30 milen runt Vättern. Ingår tillsammans med Vasaloppet, Lidingöloppet och Vansbrosimningen i det som kallas för ”Klassikern”. Men det finns fler trevliga lopp att mäta sina krafter i t.ex. Siljan Runt, Storsjön Runt, samt välarrangerade lopp i Västra Götaland som bland annat i Velofondo i Vårgårda. 

Världens största etapplopp Tour de France är ett gigantiskt spektakel och räknas efter Fotbolls-VM som världens enskilt största evenemang. Följ de spännande etapperna på Eurosport under juli och låt dig guidas av Sveriges bästa kommentatorer: Roberto Vacchi och Anders Adamson.