SNABBA FAKTA
RAMEN
Är cykelns själ. Den ska förmedla den känslan och de egenskaper tillverkaren vill uppnå. Rapp och snabb, låg vikt, aerodynamisk eller komfortabel, för att nämna några egenskaper. Aluminium är lätt och styvt (= bra fart), men med kolfiber kan man ”baka in” ännu fler egenskaper. Är oftast bara en kostnadsfråga. Det är alltid bättre att gå på en dyrare aluminiumram än en billig kolfiberram.
HJULEN
Är en roterande vikt och påverkar då i allra högsta grad cykelns känsla och prestanda. Och om det är någonstans som man tjänar på att få ner vikten, är det just på hjulen. Det är också den del av cykeln som har kontakt mot marken, som ska bära ekipagets vikt, och som står för inbromsning och acceleration. Så hjulen ska med andra ord vara så lätta som möjligt, samtidigt som dom måste vara tillräckligt starka. Vad man har för däck på spelar naturligtvis också stor roll. Låg vikt märks framför allt vid igångdrag och i uppförskörningar, på plan mark är bra aerodynamik minst lika viktigt.
KOMPONENTER
Växlar, bromsar och reglage, samt drivlinan; vevparti, kedja, kassett och lager – ska svara för hög precision och hållbarhet. Oftast när det är något som krånglar eller går sönder på din hoj, så är det någon av dessa delar som är boven. Komponenterna delas in i grupper där Sora är den enklaste och Dura-Ace den finaste (från Shimano).
WATT
Man kan mäta sig i tid, i fart (km/h) och i puls, men på senare år har begreppet “watt” blivit starkt etablerat. Alltså den faktiska kraften man trycker ner i pedalen. Då pulsen kan svänga en del på grund av yttre omständigheter, är watt (den faktiska kraften) konstant och man får ett grymt bra verktyg för att styra träningen och mäta sina bedrifter i detalj.
KOLFIBER VS. ALUMINIUM
Metallen aluminium är lätt, stark och vridstyv. M.a.o. ett utmärkt material att bygga cyklar av. Dess största minus är att det leder vibrationer och kan därför upplevas som stötigt. Det går förvisso till viss del att kompensera för att komma till rätta med, bl.a. med hjälp av bredare däck, en bättre sadel/cykelbyxor eller en vibrationsdämpande framgaffel i kolfiber.
Och med just kolfiber, som är lite av nutidens material, kan man utan problem bygga en cykel som är lättare och snabbare, och som samtidigt både är starkare och mer vibrationsdämpande. En duktig ingenjör kan med kolfiber trolla fram de egenskaper som han/hon vill ha med just den modellen som för tillfället ligger på ritbordet - aerodynamik, komfort, styvhet, låg vikt. Det blir i slutändan mest en fråga om materialval och tillverkningsprocess, och ju mer man vill få till med ramen visar sig i slutändan på prislappen.
Att tänka på vad det gäller både aluminium och kolfiber, är att det finns mängder av kvalitéer och tillverkningssätt som skiljer det finaste från det enklaste. I dagsläget är det tryggt att välja en av de erkända cykeltillverkarna, de har kunskap och resurser att själva utveckla och testa sina produkter. Vi jobbar med Trek som lämnar livstids ramgaranti på alla deras racermodeller.